Voor alles geldt 'voorkomen is beter dan genezen'. Wij zetten daarom voor u nog even de regels op een rijtje om 'afsluiting van energie' in uw woning door uw netbeheerder (bijv. Stedin) te voorkomen.
Bij betalingsproblemen kan uw energieleverancier de levering van energie pas afsluiten als u niet reageert op betalingsherinneringen. Werkt u mee aan betalingsregelingen en schuldsanering, dan mag uw energiebedrijf u niet afsluiten.
Waarschuwing vooraf
Als u uw energierekening of uw maandelijkse voorschotten niet betaalt, krijgt u per brief minimaal 1 herinnering van uw energieleverancier. Als u niet betaalt én niet reageert op de brief of de brieven, stuurt uw energieleverancier u een brief 'einde levering' voor het afsluiten van uw energie. Tegelijkertijd geeft hij aan de netbeheerder door dat hij het contract met u beëindigt.
Afsluiten van energie voorkomen door betalingsregeling
Als uw energieleverancier het contract met u heeft beëindigd, stuurt uw netbeheerder u een 'afsluitbrief'. Deze brief kondigt het afsluiten van de energielevering aan. Dat kunt u alleen voorkomen als u binnen 10 dagen na ontvangst van de brief het probleem met uw energieleverancier oplost. Met de meeste energiebedrijven kunt u een betalingsregeling afspreken, zodat u niet wordt afgesloten van energie. Houdt u zich niet aan deze regeling, dan kunt u alsnog worden afgesloten. Een andere mogelijkheid is misschien dat u een nieuwe energieleverancier kiest.
Afsluiten van energie voorkomen door schuldsanering
Lukt het niet om een betalingsregeling te treffen, dan moet u zich aanmelden bij een schuldhulpverleningsinstantie. Op de betalingsherinnering van de energierekening staat wanneer u dit uiterlijk moet hebben gedaan. Meldt u zich niet of niet op tijd aan bij een schuldhulpverleningsinstantie, of wordt uw verzoek afgewezen, dan kunt u worden afgesloten. Maar als uw verzoek wordt geaccepteerd en u zich aan de regeling houdt, mag u niet worden afgesloten.